Quiz zum Text


Im Rahmen ihrer Schulpraktischen Übungen im Fach Englisch liest die Studentin einen englischen Text mit den Schüler*innen einer 6. Klasse an einem Gymnasium. Bevor die Kinder weiterlesen sollen, erhalten sie die Aufgabe, sich Fragen zu den gelesenen Kapiteln auszudenken, welche sie anschließend ihren Mitschüler*innen stellen sollen.


Studentin:

But what happens actually in the film and in the book? That we want to find out together. Therefore I copied the chapter eleven out of your textbooks … [Sie verteilt mehrere Stapel auf die Bankreihen.] Could you pass it around.  [Die SuS verteilen die Blätter. Die Studentin läuft zum Laptop, zeigt die nächste Folie in der Präsentation und geht wieder zurück zum Lehrertisch.]

But before you start reading, I would like you to read first our task. What are we going to do with the text? Ähm … Nina, could you read just the first, the task, not the text in the box, just the task. Okay.

Nina:

[Sie liest vor.] Read page one hundred twenty to one hundred twenty-one. Start at line one hundred fifty-one. Think of at least three questions about the text. Then ask your neighbour.

Studentin:

Thank you. So you don’t have to read the whole page. You can start right here at line one hundred fifty-one. And the three questions can be very different. [Sie zeigt an das Smartboard.]
I have here three examples for how those questions could look like.
[Sie zeigt auf einen Schüler.] Could … [Sie schaut auf den Sitzplan.] Richard. Is, is it right? Could you read my first example for a question? Could you read the first example? [Sie setzt sich an den Lehrertisch.]

Richard:

Ähm … [Er liest vor.] Why did Opal go to the store?

Studentin:

Why is Opal? [???]

Richard:

Äh, why did!

Studentin:

Ah, why did Opal go to the store. Those questions refer to the chapter, to the very first chapter. Chapter one. Where Opal meets Winn-Dixie, right? Can someone read out the second question? [Einige SuS melden sich. Sie zeigt auf einen Schüler.] Ja.

Schüler:

[Er liest vor.] Opal named Winn-Dixie after a her grandmother, b the supermarket where she found him or c a famos [deutsche Aussprache] dog on television.

Studentin:

Mhm. What do you think is the right answer to that question? [Sie zeigt auf eine Schülerin.] Right in the back. [Sie schaut auf den Sitzplan.] Lara?

Lara:

B. [Die Studentin schaut auf das Smartboard.] The supermarket where she found him?

Studentin:

Of course, that’s correct. Okay, so you can also create these kind of questions where you already give the answers and the other first has to choose what is correct or not. Okay.
[Sie schaut auf das Smartboard.]
And the last question is not really a question but yes, Olaf. [Sie zeigt auf einen Schüler.]

Olaf:

[Er liest vor.] He didn’t look that good. He was mh-mh-mh, you could see his rips.

Studentin:

Mhm. There the other person has to fill in the gap. What could fit in this gap. What do you think? [Sie zeigt auf Richard.] Richard.

Richard;

He was ugly?

Studentin:

Ugly? Do you understand what rips mean? [Sie zeigt auf ihre Rippen und steht auf.] Like the bones. You could see his bones. [Sie zeigt auf eine Schülerin.]

Schülerin:

[Sie liest vor.] He didn’t look that good. He was skinny …

Studentin:

Ja

Schülerin:

You could see his rips.

Studentin:

I think that fits better, but Winn-Dixie was also not really attractive in the beginning. That’s true.
[Sie setzt sich wieder hin und schaut kurz auf das Smartboard.]
Okay, so please start reading now and while and after reading, äh, think of at least three questions [Sie zeigt drei Finger hoch.]. If you want, you can create your own. [Die SuS beginnen zu lesen. Die Studentin geht durch die Klasse und gibt Hilfestellung.]


Autorschaft
Juliane Götz |
Erhebungskontext
Erhebungsmethode