Subscribe to RSS-Feed

Recover Password

v Login

16. Apr 2024

“The Art of Scientific Storytelling” for Natural Scientists (June 13 and 14, 2024)

Written by

Aim and Content

The Art of Scientific Storytelling workshop provides valuable insights into how to effectively structure scientific papers and offers practical advice on how to develop convincing narratives for scientific publications. It covers a large range of topics starting with the place writing takes in research, how to deal with writer’s block, how to decide on a “take home message”, how to develop a “storyline”, how to organize an article’s key elements, how to devise an attention catching yet serious title, and stretches all the way to stylistic elements that enhance the writing quality of a paper.

[ Read On … ]

8. Dec 2023

What supervisors want / Was Betreuende erwarten

Written by

The relationship between doctoral researchers and their supervisors influences the pathway and success of a doctoral project and is a crucial factor for the start of an academic career (Ives & Rowley 2007). It is thus all the more important that both parties deal with the perspective, expectations and needs of the other side.

With the project “What supervisors want” InGrA sheds some light on the relationship between supervisors and their doctoral students. The project was carried out in 2023.

The project consists of the following parts:

  • Introduction to the project
  • Results of the online survey of doctoral students on supervision
  • Portraits of interview participants
  • Interviews with supervisors (in German)
    • Prof. Dr. Daniel Wefers (Food Chemistry)
    • Prof. Dr. Jenny Haase (Spanish and American Literature and Culture), 
    • Prof. Dr. Ingo Heilmann (Plant Biochemistry) 
    • Prof. Dr. Konstanze Senge (Economic and Organisational Sociology).
  • Interview: main take-aways (in English)

To provide information and guidance for doctoral students we have approached supervisors in four departments at MLU. In semi-structured interviews we asked them about their perspective and experiences in the supervision of doctoral students. This was preceded by an online survey in which doctoral researchers had the opportunity to ask their questions and thus helped to shape the interview guidelines. Enjoy the reading. Hopefully, we can broaden your perspective on doctoral supervision and What supervisors want.

More at the website What supervisors want

24. Apr 2024

[Ref 6.1] Individuelle nationale Fördermöglichkeiten für Postdoktorand*innen auf dem Weg zur Berufbarkeit (06. Mai 2024 | online)

Written by

Referat 6.1 – Forschungsförderung und -kooperation bietet die folgende Informationsveranstaltung zu Fördermöglichkeiten an.

Beschreibung

Im Mittelpunkt der zweistündigen Informationsveranstaltung stehen die beiden DFG-Förderlinien des Emmy Noether-Programms sowie des Heisenberg-Programms. Während das Emmy Noether-Programm Nachwuchsforschenden die Möglichkeit bietet, ein eigenes Forschungsthema mit einem eigenen Team zu bearbeiten und währenddessen für die spätere Berufbarkeit wesentliche Erfahrungen zu sammeln, bietet das Heisenberg-Programm bereits berufbaren Nachwuchsforschenden die Möglichkeit, sich auf eine Professur vorzubereiten und gleichzeitig ihr hervorragendes Forschungsprofil durch eigene Projekte weiter zu schärfen.

Zu beachten ist, dass die Antragstellung im DFG Emmy Noether- Programm bis vier Jahre nach Abschluss der Promotion möglich ist.

Zu den Kursschwerpunkten gehören u. a.:

  • Vorstellen der Förderprogramme DFG Emmy Noether-Programm und DFG Heisenberg-Programm,
  • Überblick über die Förderbedingungen beider Programme.
[ Read On … ]

22. Apr 2024

[HAW] Zeit- und Selbstmanagement in der Promotion (13.-14.05.2024 | online)

Written by

Im folgenden Kurs der Promotionszentren der HAW in Sachsen-Anhalt sind noch Restplätze verfügbar. Diese stehen allen Promovierenden in Sachsen-Anhalt offen.

Sie möchten eigentlich viel mehr an Ihrer Dissertation arbeiten, finden aber keine Zeit dafür?! Dann ist dieser Online-Workshop Zeit- und Selbstmanagement in der Promotion genau das Richtige für Sie! 

Lernen Sie im Workshop am 13. – 14.05.2024, jeweils von 09.00 bis 16.00 Uhr wie Sie neben all den anderen Herausforderungen auch Ihr Zeit- und Selbstmanagement meistern. 

In dem praxisorientierten Workshop erwarten Sie zum einen praxiserprobte Methoden zum effektiven Umgang mit Zeit. Zum zweiten erhalten Sie Tools & Tipps  aus der Coaching-Trickkiste, die Ihnen bei der Umsetzung jener Methoden effektiv helfen können – wirksame, „um-die-Ecke-gedachte“ Kniffe zum Umgang Prokrastination sind hierfür ein Beispiel. Wissen zum Thema Persönlichkeitsspezifische Hürden im Zeitmanagement rundet das Seminar ab.

[ Read On … ]

18. Apr 2024

[A6.1] Internationally mobile in the postdoc phase (April 24, 2024)

Written by

Department 6.1 – Research Funding and Cooperation offers the following information event on funding opportunities:

Internationally mobile in the postdoc phase: European and global postdoc fellowships within the Marie Skłodowska-Curie Actions (MSCA)

Content

The Postdoctoral Fellowships funded by the European Commission support excellent individual research projects by scientists who have already completed their doctorate at education institutions inside and outside Europe. They are divided into European Fellowships and Global Fellowships and aim to support scientific careers through international and, if necessary, intersectoral mobility. This is intended to support researchers in achieving or strengthening an independent research position.

Target group

PhD students and Postdocs in early career stage are invited to take part in the event. You will learn about the funding schemes of the European Fellowship and Global Fellowship as well as the application procedure.

[ Read On … ]

16. Apr 2024

[HAW] KI und Dissertation – Möglichkeiten und Grenzen (26.04.24)

Written by

Im folgenden Kurs der Promotionszentren der HAW in Sachsen-Anhalt sind noch Restplätze verfügbar. Diese stehen allen Promovierenden in Sachsen-Anhalt offen.

Kursinhalt

Die Bedeutung von großen Sprachmodellen (KI) für das wissenschaftliche Arbeiten wird spätestens seit der starken Verbreitung von ChatGPT intensiv diskutiert. In diesem Workshop werden wir den Blick darauf richten, wie unterschiedliche KI-Textgeneratoren (z.B. ChatGPT & ScienceOS) ganz konkret im Arbeitsprozess einer Dissertation eingesetzt werden können. Die Einsatzgebiete reichen dabei von einfachen Formulierungshilfen bis zur komplexen Quellenrecherche und -analyse. Außerdem werden technische Grundlagen, rechtliche Rahmenbedingungen, sowie Möglichkeiten und Grenzen der Systeme betrachtet.

Lernziele

  • TN kennen verschiedene Möglichkeiten AI Textgeneratoren wie z.B. ChatGPT in den Arbeitsprozess Ihrer Dissertation zu integrieren.
  • TN kennen die Möglichkeiten und Grenzen aktueller AI Textgeneratoren und Prüfprogramme.
  • TN kennen die rechtlichen Rahmenbedingungen zur Nutzung von AI Textgeneratoren. 
[ Read On … ]

16. Apr 2024

[FU Berlin] Interview with doctoral representative

Written by

Benita Schmitz is doing her doctoral studies in the biochemistry department of MLU. In parallel she is active in the doctoral presentation of our university and the federal association. She took part in the interview on occasion of the first election of the representation at FU Berlin.

Please find out more about the work and aims of doctoral representations at German universities in the interview (in German):

Eine Stimme für alle Promovierenden der Freien Universität“ (12.04.24)

11. Apr 2024

[IAMO GS] Developing Intercultural Competence for the Global Workplace (April 24-25, 2024)

Written by

There are free slots in a workshop organised by the IAMO Graduate School.

The ability to communicate interculturally is also becoming a key competence for many career paths within and outside academia in today’s networked and globalized working world. This two-day workshop offers valuable insights for self-regulated cultural learning and enhances intercultural competence in diverse settings. Participants get equipped with essential skills and tools in cross-cultural negotiation and conflict management. 

The workshop is held by Alexia Petersen, a Canadian with multicultural background. Alexia teaches workshops on intercultural communication at the RWTH Aachen (Aachen University) and is frequently invited to teach at other universities throughout Germany and abroad.

This workshop is open to doctoral researches at all stages of their doctorates. The topic is particularly relevant for all doctoral candidates who (want to) work in an international working environment.

If you want to join, please send a short email to the coordinator, Franziska Schaft ().

10. Apr 2024

Services and contact persons at the family-friendly university

Written by

As a central contact and advice point, the Family Office provides information and support on the topics of working, qualifying and studying with child(ren) and/or relatives in need of care, as well as on family-friendly working, qualification and study conditions. Please contact us if you have any questions or would like to arrange a consultation. The Family Office homepage already provides you with a wealth of information, such as on:

9. Apr 2024

Election of the PhD Representatives 2024

Written by

The time has come! – the doctoral student representatives at MLU Halle-Wittenberg will be elected for the second time. This means that all doctoral students at this university have the opportunity to vote and elect their representatives between May 16 and May 27, 2024. However, they not only have the right to vote, but also can be elected themselves.

So if you feel that you would like to represent the interests of doctoral students in your faculty or the Senate, please contact your representation (for information) or fill in the form directly (between April 3 and April 23, 2024). Further information on the procedure can be found on the website of the election committee.

The active PhD representatives – have set themselves the final task of making this election a success. This means that at least two people from each of MLU’s nine faculties will stand for election so that each faculty is represented in the respective council meetings as well as in the doctoral student council.

More at the website of the PhD representatives.

8. Apr 2024

[DFG] Einfluss generativer Modelle für die Text- und Bilderstellung auf die Wissenschaften und das Förderhandeln

Written by

“Die Einsatzmöglichkeiten von „Künstlicher Intelligenz“ (KI) beschäftigen derzeit große Teile der Gesellschaft. Anlass ist insbesondere die Entwicklung generativer Modelle für die Text- und Bilderstellung wie „ChatGPT“ und „DALL-E“, die eine Interaktion zwischen Mensch und technischem System in gesprochener oder Text-/Bildsprache ermöglichen, und ihre Bereitstellung für die Allgemeinheit.

Schon jetzt verändern KI-Technologien den gesamten wissenschaftlichen, erkenntnisgewinnenden und kreativen Arbeitsprozess in vielfältiger Weise und werden in den verschiedenen Wissenschaftsbereichen unterschiedlich eingesetzt. Diese Entwicklung steht bezüglich der generativen Modelle für die Text- und Bilderstellung (im Folgenden als „generative Modelle“ bezeichnet) jedoch erst am Anfang, sodass es einer begleitenden Analyse und Bewertung bedarf, um die entsprechenden Chancen und möglichen Risiken abzuschätzen.

Diese Stellungnahme des Präsidiums der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) dient der Orientierung von Wissenschaftlerinnen und Wissenschaftlern in ihrem wissenschaftlichen Forschungshandeln. Auch Antragstellenden bei der DFG sowie den am Begutachtungs-, Bewertungs- und Entscheidungsprozess beteiligten Personen werden Anhaltspunkte für den Umgang insbesondere mit generativen Modellen gegeben.”

aus “Stellungnahme des Präsidiums der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG) zum Einfluss generativer Modelle für die Text- und Bilderstellung auf die Wissenschaften und das Förderhandeln der DFG” (September 2023)


Recent Comments