Subscribe to RSS-Feed

Recover Password

v Login

13. Feb 2020

Introduction to Statistics and R (March 16-19, 2020) – cancelled

Written by

Content

R has become a leading statistical programming language in data science and statistics. The R software is free, highly extensible, and allows to easily produce publication-quality plots. The aim of this course is to equip participants with the basic skills to effectively use the software R, embedded in the user interface RStudio. These skills will cover data import, processing and data exploration, graphical representations with ggplot2, basic concepts of statistical inference and linear regression. All topics will be demonstrated in working examples and practiced with hands on examples.

The course will be split in two parts. In the first two days we are going to teach the basic functionality of R, RStudio, and ggplot2. Day three and four are dedicated to the application of statistical tests, which will be extended to linear mixed-effects models.

Target Group

Doctoral students and Postdocs which want to become acquainted with the R language and the basics of linear regression and model selection. No previous knowledge in R or statistics will be required.

[ Read On … ]

11. Feb 2020

MLU Newcomers Club – Francke Foundation guided tour (March 1, 2020)

Written by

27. Jan 2020

Eben noch Student*in, jetzt schon Dozent*in – Wie der Rollenwechsel in der Lehre gelingen kann (cancelled | March 25, 2020)

Written by

Ganz frisch in der Lehre tätig? Noch nie, kaum oder erst seit Kurzem als Dozent*in unterwegs? Noch keinen Plan, wie man ein Seminar professionell gestalten kann?

In diesem Workshop werden sowohl hochschuldidaktische Tipps und Tricks vermittelt als auch Ideen für die Vor-, Nachbereitung und die Durchführung der Lehrveranstaltungen vorgestellt. Mögliche Lehrmethoden werden ausprobiert. Darüber hinaus wird erkundet, inwieweit Diversity für die Lehre eine Chance sein kann, um noch gezielter mit innovativen Lehrkonzepten heterogenen Lernzugängen gerecht zu werden. Auch soll dieser Workshop Raum geben, erste Erfahrungen auszutauschen, zu diskutieren, Ideen zu sammeln sowie auf individuelle Fragen, Probleme und Themen einzugehen.

[ Read On … ]

27. Jan 2020

Attention please! Presenting successfully at conferences and in discussion (vacant slots | March 3-4, 2020)

Written by

Successful communication in oral presentations is essential in academia. Talks, panel discussions, and poster presentations shape how colleagues and the public perceive you and your research. How you present your research and yourself can “make and break” the success of a grant application, a job opportunity, or a collaboration down the line. In this seminar, we teach and held you practice authentic presentation techniques that work in an academic context. Above and beyond, we will discuss specifics about conferences and other academic presentation occasions. Moreover, we will develop ideas and rules for successful networking strategies.

[ Read On … ]

27. Jan 2020

Gender in der Lehre für Sozial- und Geisteswissenschaftler*innen (vacant slots | February 11, 2020)

Written by

Dieses Training bietet den Teilnehmenden die Möglichkeit, die Entwicklung ihrer Lehrgestaltung in Hinblick auf eine gender- und diversitätssensible Didaktik auszubauen. Lehrende reflektieren gemeinsam die Inhalte und Methoden ihrer Lehrveranstaltungen und lernen sie zu verbessern. Die Veranstaltung dient dem Überblick über die Vielzahl von gender- und diversitätssensiblen Aspekten in Seminaren und Vorlesungen sowie der diskriminierungskritischen Sprachverwendung in Lehrmaterialien und in der Kommunikation mit Studierenden.

[ Read On … ]

27. Jan 2020

Förderung für Forschung der Europäischen Union – Grundlagen und Einstiegsmöglichkeiten (vacant slots | February 6, 2020)

Written by

Der Workshop richtet sich disziplinübergreifend an Antragsberechtigte für Forschungsprojekte und befasst sich schwerpunktmäßig mit dem Programm HORIZON 2020 aber auch mit assoziierten Programmen wie z. B. ERAnets. Ziel des Workshops ist die Vermittlung von Grundlagen zur Förderung von Forschungs- und Innovationsprojekten durch die Europäische Union.

Dem Teilnehmerkreis werden die Europäische Forschungsförder- landschaft und ihre Förderinstrumente vorgestellt. Die Teilnehmenden lernen Voraussetzungen zur Beteiligung, und die Einstiegsmöglichkeiten. Sie bekommen einen Überblick über die relevanten Akteure und Institutionen. Es werden die Unterstützungsmöglichkeiten für EU-Antragsstellungen und -projekte an der MLU vorgestellt.

[ Read On … ]

27. Jan 2020

Drittmittelförderungen mit der Möglichkeit zur Habilitation (vacant slots | June 11, 2020)

Written by

Die Informationsveranstaltung richtet sich disziplinübergreifend an alle Nachwuchswissenschaftlerinnen und Nachwuchswissenschaftler der Martin-Luther-Universität, die zukünftig Drittmittelanträge für individuelle Forschungsprojekte stellen wollen und dabei das Ziel haben zu habilitieren.

Es werden Förderangebote u. a. der DFG, der VW-Stiftung und des ERC vorgestellt und deren Voraussetzungen und Bedingungen erläutert. Darüber hinaus erhalten die Teilnehmenden einen Überblick über die Grundzüge der jeweiligen Antragsverfahren.

Die Teilnehmenden erhalten einen Überblick über Fördermöglichkeiten für individuelle Projekte, in deren Rahmen eine Habilitation möglich ist.

[ Read On … ]

23. Jan 2020

FEM POWER – Professionalization through Coaching

Written by

The format focusses on an indvidual, professional, goal- and process oriented coaching with up to five sessions during a period of approximately one year.

The following persons at Martin-Luther-Universität are eligible to apply:

  • Posdoctoral researchers
  • Researchers working on their habilitation thesis
  • Group leaders
  • Junior Professors

The next call for applications will be in summer 2020.

If you have questions please contact the project coordinator.

Further information

22. Jan 2020

IPK Graduate Program

Written by

spokesperson: Prof. Dr. Nicolaus von Wirén, coordinator: Dr. Britt Leps

Doctoral students from over 30 countries are engaged in research aiming to improve crop plants. Their work is focused on enhancing adaptation to drought and high temperature, strengthening host resistance to a number of diseases, bolstering the plants‘ capacity to take up nutrients and water from the soil, and generally increasing crop productivity. [read more]

The graduate school is part of Leibniz Institute of Plant Genetics and Crop Plant Research (IPK). It is one of the world’s leading international institutions in the field of plant genetics and crop science. Its research programme and services contribute materially to conserving, exploring and exploiting crop diversity. Its research goals are driven by the need to ensure an efficient and sustainable supply of food, energy and raw materials, thereby addressing a major global ecological challenge. website

Partners:

  • Universität Göttingen
  • Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
  • Julius Kühn-Institut, Quedlinburg
  • Hochschule Anhalt
  • Hochschule Harz
  • Max-Planck-Institut für molekulare Pflanzenphysiologie, Golm
  • National Institute of Agrobiological Sciences, Tsukuba, Japan

22. Jan 2020

Vladimir-Admoni-Programm “Sprach- und Sprechwissenschaft”

Written by

spokesperson: Prof. Dr. Ines Bose
(funding 2017-2019, 2020-2022)

The Vladimir Admoni Program supports a new generation of young researchers in the field of German studies in the countries of Central Eastern Europe (CEE) and the Commonwealth of Independent States (CIS) and in the Middle East/North Africa region in the form of a “Small Doctoral School”. The target group is graduate students (Masters) who are aiming for a doctorate and who, according to their own wishes, on the basis of their personal and professional aptitude and in accordance with the university’s intentions, are to represent the future generation of young academics. [read more]

Current research topics are:

  • Updates of the frame tolerance in the discourse of migration in Russian, German and American print media
  • Interferences at the phono-stylistic level in the learning of German as a foreign language with special consideration of technical language aspects
  • Prosodic and paralingual characteristics of speech situations greetings / congratulations in Russian, German, Italian and Spanish
  • Phono-stylistic characteristics of business news in consideration of the auditory perception

Partners:

  • Universität Hamburg
  • WGU Woronesh
  • FEFU Wladiwostok

Recent Comments